BAB
9: DINAMIKA SAINS PEMIKIRAN DAN ETIKA: RINGKASAN KAEDAH PENYELESIAN MASALAH
Hakikat kehidupan merupakan sebuah masalah,
ketahuilah sesungguhnya dalam kehidupan manusia tidak akan lari daripada
menghadapi sesuatu yang tidak disukai iaitu masalah. Manusia merupakan
makhluk yang dibekali akal, pikiran, dan perasaan namun, manusia jugak
merupakan makhluk dengan segudang masalah.
MASALAH DAN ISU
Terdapat berbagai kategori seperti:
· - Misteri
· - Puzzle
· - Dilemma
· - Peluang
Sifat Peneyelesaian Masalah
Kajian Francis tahun 1990, menunjukkan empat
ciri penting individu menjadikan penyelesaian masalah menjadi berkesan.
11) Motivasi
yang kuat
- - Bersikap positif dan tidak mudah
mengalah dengan semua kesukaran
- - Cuba mengatasi kesukaran dan mengatasi
segala halangan serta menunjukkan kebolehan menyelesaikan masalah
- - Berkemampuan penuh dengan kekuatan dan
tidak dilemahkan dengan masalah juga kesukaran
- - Tidak cepat mengaku kalah
- - Melipatgandakan usaha mencari
penyelesaian masalah yang rumit
- - Tidak takut misteri dan kesukaran
22) Trait
yang positif
- - Sifat-sifat peribadi menbolehkan
penyelesaian masalah Berjaya
- - Mempunyai emosi yang stabil
- - Menunjukkan minat menghalang dan
melibatkan diri sepenuhnya mencari penyelesaian
- - Kebolehan menerima pertolongan kerjasama
orang lain
- - Penyelesaian yang cerdik dan pintar
- - Tidak gentar, mempunyai kepintaran
mencukupi untuk memahami dan menangani masalah
- - Memerlukan pengetahuan sainstifik san
ketajaman intelektual
- - Kebolehan berusaha dan tidak jemu menyelesaikan
masalah
- - Sikap tidak mudah luntur dan mudah
mengaku kalah
3 3) Jati
diri
- - Tahap keyakinan diri tinggi dan
menguasai situasi yang bakal timbul
- - Berfikiran positif dan yakin dapat
menyelesaikan masalah
- - Berkeyakinan
- - Mempunyai keupayaan psikologi
- - Menyelesaikan masalah dalam keadaan
tidak menentu dan ketidakpastian
4) Membina
kemahiran
- - Mempelajari kemahiran penyelesaian
masalah
- - Menggunakan contoh model penyelesaian
masalah enam langkah Chang dan Kelly tahun 1993:
§ Kenal
pasti masalah
§ Analisa
punca masalah
§ Kenal
pasti cara penyelesaian
§ Pilihan
penyelesaian terbaik
§ Bentuk
plan tindakan
§ Pelaksanaan
dan penilaian
- - Menggunakan contoh model penyelesaian
masalah lapan langkah Francis tahun 1990
§ Tuning
in
§ Objective
setting
§ Success
measurement
§ Information
collection
§ Decision-making
§ Planning
§ Action
§ Review
to improve
KATEGORI MASALAH
1) Misteri
- - Misteri ialah situasi menyeleweng
keadaan biasa yang berlaku
- - Penyelewengan tiada penjelasan nyata
peristiwa atau kejadian
- - Amat sukar dihurai
- - Contohnya, misteri letupan kapal angkasa
Amerika Syarikat Discovery yang mengorbankan angkasawannya
2) Tugasan
(assignment)
- - Kerja tugasan
memperincikan kriteria-kriteria dan objektif
- - Memerlukan teknik-teknik disalurkan
kepada orang yang menjalankan tugasan
- - Tugasan yang dilakukan difahami matlamat
dan keperluan lain seperti penjadualan, peruntukan sumber, kriteria dan
lain-lain
- - Tugasan merupakn kontrak ketua (klien)
dan orang yang menjalankan tugasan projek
- - Contohnya, tukang gunting rambut diberi
tugasan untuk mengayakan fesyen rambut yang dikehendaki pelanggannya
- - Kontrak adalah jelas dan boleh difahami
majikan dan klien
3) Kesukaran
(difficulties)
- - Mengetahui pelaksanannya tetepi amat
rumit, mencabar dan kompleks
- - Berlaku kerana tidak tahu mengurus
situasi atau merasakan sumber tidak mencukupi
- - Tenaga ditumpukan mengatasi kelemahan
mengurus situasi dan mendapatkan sumber yang diperlukan
- - Kesukaran subjektif ialah sifat-sifat
negatif atau mental blok
- - Contohnya, pemain tenis Wembeldon hendak
mencapai kemenangan tetapi disebabkan sebab tertentu tidak dapat mencapai
keinginannya
- - Kesukaran objektif ialah perkara-perkara
menghalang kemajuan di luar individu seperti kemahiran, ilmu, pengetahuan dan
motivasi
- - Contohnya Kerajaan Negeri China hendak
mendirikan telaga minyak di barat China tetapi, menghadapi masalah seperti suhu
ekstrim, kekurangan bekalan air, kekurangan buruh terlatih dan lain-lain
4) Peluang
(opportunities)
- - Peluang yang membawa keuntungan
- - Usaha diambil kesempatan untuk
dieksploitasi untuk mendapatkan keuntungan
- - Contohnya, industri fotostat Syarikat
Xerox Corporation memonopli teknologi ini seluruh dunia tetapi, Syarikat Canon
Jepun mencipta mesin fotostat kecil berbanding mesin fotostat Syarikat Xerox Corporation
5) Tidak
pasti (puzzle)
- - Mengkaji kekaburan dan keadaan kompleks
- - Contohnya, tengelamnya kapal Titanic di
Lautan Atlantik, pengkaji tidak putus asa mencari bangkai kapal menggunakan
pakar-pakar dan alat-alat canggih dan akhirnya dapat mengesan sebahagian kapal
Titanic.
6) Dilema
- - Situasi amat sukar mencari penyelesaian
dan cara terbaik melakukannya
- - Mempunyai maklumat cukup tetapi, tidak
pasti keputusan yang dibuat
- -Terdapat dua pilihan dan sukar memilih
satu pilihan untuk dilaksanakan
- -Tidak dapat diselesaikan dengan computer
tetapi dengan perasaan manusia
- - Contohnya, seorang pemuda mempunyai dua
kekasih yang sama cantik dan menjadi dilema terpaksa memilih salah satu menjadi
teman hidupnya
MODEL PENYELESAIAN MASALAH SECARA SAINSTIFIK DAN
LOGIK
Langkah pertama: mendefinisi masalah
-Tiada penyelesaian yang diusahakan tiada
kesan seperti diingini
- - Definisi masalah dengan sistematik,
mungkin dapat menhilangkan sedikit masalah tersebut
- - Masalah sudah dikenal pasti, keadaan
“mind set” penting menunjukkan wujud
- - Memahami faktor penyebab masalah
- - Contohnya, menjadi kesalahn di Carolina
Selatan, Amerika Syarikat seseorang meminum minuman sejuk di bar.
Langkah kedua: Mengkelaskan masalah
- - Kelaskan tinggi rendah risiko setiap
masalah
- - Selesaikan masalah risiko tinggi dahulu
- - Bahagiakan proses mengikut kategori
seperti misteri, “assignment”, kesukaran, peluang, “puzzle” dan dilemma.
Langkah ketiga: Tentukan objektif
- Menentukan perkara diinginkan daripada
aktiviti yang hendak dilaksanakan
- - Objektif dicapai jelas, mudah difahami
dan praktikal
- - Contohnya, untuk mengatasi kesesakan
lalu lintas di Bandar Alor Setar hari minggu, polis trafik memastikan pemandu
tidak melanggar perturan lalu lintas dan meletakkan kenderaan menghalang pergerakan lalu lintas
Langkah keempat: Tentukan ukuran kejayaan
- -Tentukan standard kejayaan dalam
penyelesaian masalah
- - Kriteria ditentukan sebelum penyelesaian
masalah dilakukan
- - Contohnya, kelab pelangsingan badan
menetapkan kriteria kejayaan menurunkan berat badan sebanyak 5 pound seminggu
Langkah kelima: Kutipan data
- - Penyelesaian masalah perlukan
pengumpulan data berkaitan masalah
- - Semua faktor punca masalah diselesaikan
dikumpul
- - Maklumat didapati daripada berbagai
sumber seperti pengalaman, pemerhatian dan kajian
- - Pertama, kenalpasti maklumat diperlukan
dan bagaimana mendapatkan
- - Gunakan pakar untuk dapatkan nasihat san
pandangan
- - Contohnya, kapal selam nuklear tidak
dapat menghantar isyarat radio dalam cuaca tertentu dan mendapatkan bantuan
pakar
- - Kedua, mengenal pasti prosedur mengumpul
maklumat
- - Ketiga, kenal pasti punca untuk menerbitkan
maklumat
- - Dilaukan dengan proses kreativiti dan
eksperimen
- - Keempat, menstruktur maklumat mudah
difahami
- - Contohnya, pengurus restoran besar dan
sibuk selalu mendapat rungutan pelanggan makanan sejuk sampai di meja,
menggunakan “fishbone technique” untuk dapatkan maklumat masalah
- - Kelima, membina opsyen atau pilihan
keputusan berdasarkan malumat dan data dikumpul
- - Memilih opsyen terbaik dilaksanakan
- - Contohnya, seorang janda mengubah
kerjaya pada usia 45 tahun untuk menjadi jurufoto, guru dan belajar yoga,
memerlukan masa latihan , adakah had umur dalam kerjaya dipilih
Langkah keenam: membuat keputusan
- - Membuat keputusan efektif
- - Pilihan opsyen mengambil masa tetapi
hasilnya berpuas hati
- - Perkara lain dalam membuat keputusan
seperti kos pelaksanaan tinggi keputusan tidak dapat dilaksanakan
- - Perkara di ambil kira seperti keyakinan,
kesungguhan, penyesuaian, objekticiti dan kebolehan bekerja kumpulan
- - Keyakinan bermaksud mempunyai
pengetahuan melakukannya dan tahu hendak melakukannya
- - Kesungguhan bermaksud kecekalan hati
mengatasi rintangan dan matlamat untuk mencapai kejayaan
- - Kesungguhan bermaksud keupayaan
mengatakan “saya boleh” dan berusaha kearahnya
- - Sifat kesungguhan bukannya anugerah
tetapi dipupuk dan disemai melalui latihan
- - Objektivit bermaksud meneliti apa hendak
dilakukan dan memantau apa yang sedang dilaksanakan
- - Kemahiran bermaksud penting melaksanakan
tugasan
- - Kemahiran boleh dilatih dalam bidang
kemahiran
- - Penyesuaian bermaksud kebolehan
menyesuaikan diri dengan keadaan yang berubah
- - Kebolehan bermaksud berkerja dalam
kumpulan dalam melaksanakan opsyen menyelesaikan masalah
Penilaian (review)
- - Gambaran keberkesanan tindakan penyelesaian
masalah diambil
- - Kenal pasti langkah-langkah dilaksanakan
dengan baik atau tidak
- - Menilai kecekapan individu dan gubalkan
satu program peningkatan individu tidak cekap melaksanakan tugas juga kelemahan
organisasi
- - Kajian dibuat menunjukkan cara menyelesaikan
masalah menggunakan kaedah logikal sesuai dengan kerja senggaraan untuk
kerja-kerja inovasi , berfikir logikal tidak mampu menerbitkan idea- idea bar
Penyelesaian Masalah Secara Sainstifik
1. 1) Mengadakan
hipotesis
- - Sebagai pengeraknya untuk mengesahkan betul
atau tidak
- - Contohnya, mengetahui benar atau tidak
kemunduran bangsa Melayu disebabkan malas berfikir atau menguasai Teknologi
Maklumat (IT) dan lainnya
. 2 ) Mengumpul
maklumat
- - Membezakan kaedah sainstifik atau tidak
sainstifik
- Kaedah tidak
sainstifik, hipotesis akan dianggap benar tanpa bukti dan nmaklumat mengesahkan kebenaran
3) Membuat
kesimpulan
- - Setelah maklumat mencukupi
- - Sikap sainstifik menangguhkan keputusan
selagi tidak memperoleh maklumat meyakinkan hipotesis
Penyelesaian Masalah
Secara Kreatif/Lateral
i. -Tidak bersifat kritikal seperti kaedah
logik yang dikawal oleh penilaian betul atau salah, kuat atau lemah serta benar
atau salah hujah fikiran.
-Kaedah ini lebih suka menunda penilaian, kerana
menjana idea-idea baru tanpa memperdulikan betul atau salah
ii. -Tidak bersifat analitikal, kaedah ini
bukan menganalisi punca sebaliknya, mencipta penyelesaian untuk keuntungan dan
kemukakan idea bebas tanpa berkonflik sesamanya
iii. - Tidak bersifat sehala , bersifat
generatif dan inovatif untuk perubahan tanpa diikat logik. Bebas menerbit idea
songsang asalkan mendapat perubahan serta keuntungan. Dalam buku pertama Edward de Bono membincangkan kaedah Enam Topi Berfikir tahun 1985 iaitu:
1) Topi
hijau- lambang pemikiran kreatif dan subur. Dipakai untuk mencari idea alternatif
2) Topi
kuning- lambang pemikiran positif san konstruktif. Dipakai untuk melihat faedah
dan kebaikan idea dan mengandungi banyak kelemahan
3) Topi
putih- lambang pemikiran objektif. Dipakai untuk mencari fakta dan maklumat
tanpa emosi dan prejudis
4) Topi
hitam- lambang pemikiran negatif dan kritikal. Dipakai untuk mencari keburukan
dan kesalahn idea
5) Topi
merah- lambang pemikiran emotif. Dipakai untuk mengambil kira perasaan dan
gerak hati orang suka atau tidak suka idea tertentu
6) Topi
biru- lambang langit. Dipakai ketua untuk mengawasi topi-topi lain bekerja
- Dalam buku keduanya membincangkan kaedah Enam Kasut
Bertindak tahun 1992 iaitu:
1) Kasut
formal biru laut- tindakan formal, biasa, mudah dan ringkas seperti kerja-kerja
rutin
2) Kasut
kelabu- tindakan penyelidikan, mencari bukti, maklumat dan idea baru
3) Kasut
perang- tindakan praktikal, nyata, lasak, tidak formal, fleksibel dan berkesan
4) Boot
oren- tindakan cemas, krisis, risiko, segera dan berani
5) Selipar
merah jambu- tindakan prihatin, perikemanusiaan, kasih sayang, lemah lembut,
mesra dan ikhlas
6) Kasut
tunggangan ungu- tindakan kuasa, rasmi, kepimpinan, dan bertanggungjawab
Penyelesaian Masalah Melalui Perasaan
- - Kelemahan, kegagalan cenderung kaedah
penyelesaian masalah melalui emosi dan perasaan
- - Kaedah pengurusan emosi berasaskan
konsep kecerdasan EQ (emotional intellegence) oleh Peter Salovey tahun 1990
- - Bagi Slovey, kecerdasan emosi
mengandungi lima domain utama
i.
Kebolehan pengurusan emosi sendiri
ii.
Kebolehan pengurusan emosi
iii.
Kebolehan menungkatkan motivasi
iv.
Kebolehan mengenal emosi orang lain
v.
Kebolehan menjalin persaudaraan
- - Kebolehan ini biasanya dimiliki seorang
individu sepenuhnya, tetapi dimiliki orang berbeza
- - Pendekatan perasaan menyelesaikan
masalah bergantung kepada kemhiran menguruskan emosinya
- - Sikap sabar, tenang , waspada dan
sebagainya diperlukan untuk menyelesaikan masalah
PENYELESAIAN SECARA ISLAM
- - Penyelesaian masalah secara islam iaitu
pendekatan hokum dan pendekatan sufi
- - Pendekatan saling melengkapi kerana
bertitik tolak secara keseluruhan
-Pendekatan Hukum
- - Bersifat rasional dan intelektual iaitu
hokum qat’i dan ijihadi
- Hokum qat’i atau
tegas terdapat salam Al-Quran dan al-Hadith, semuanya wajib dipatuhi dan
ditaati sepenuhnya setiap masa dan tempat kecuali sebab-sebab berikut:
·
Darurat
·
Penyakit
·
Gila
·
Pengsan
·
Usia tua
·
Cacat mental
- - Prinsip hukum bersifat ububiyah dan
bukan bukannya rasional dengan berfikir sebelum melaksansakannya
- - Hukum ijtihadi bersifat rasional,
berubah-ubah menurut perubahan masa dan tempat
- - Tidaklah semudah untuk diubahsuai tanpa
sandaran syarak yang kuat mengharuskan
- - Prinsip ijtihadi popular dalam kaedah
penyelesaian masalah secara Islam oleh tokoh –tokoh Imam mujtahid dalam bidang
hukum meliputi aspek ibadat, munakahat, muamalat, jinayat dan khilafah atau
pemerintahan
- - Syariat Islam seperti berikut:
i.
Rabbani (ketuhanan)
ii.
Alamiah (universal)
iii.
Syumul (menyeluruh)
iv.
Wasatiyyah (seimbang)
Pendekatan Sufi
- - Hukum secara Islam dianggap bersifat
rasional dan intelektual, sebaliknya dianggap bersifat moral dan spiritual
- - Pendekatan hukum dianggap bersifat tegas
dan keras, tetapi pendekatan hukum dianggap bersifat lembut dan lunak
- - Penyelesaikan masalah memerlukan
kefahaman iaitu hakikat masalah, sebab masalah dan kaedah penyelesaian
- - Pendekatan sufi berasaskan proses
tazkiyyah an-nafs melibatkan dimensi horizontal dan dimensi vertikal
- - Mengenal dimensi horizontal, proses
tazkiyyah al-nafs atau pembersihan diri iaitu dua aspek pembersihan diri
(takhalli) dari sifat-sifat buruk (mazmumah) dan menghias diri (tahaffi) dengan sifat-sifat baik (mahmudah)